فروشگاه فایل Html, Android, Pdf - فایل های مورد علاقه و نیاز خود را بیابید و دریافت کنید!.

محل لوگو

آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 108
  • بازدید دیروز : 84
  • بازدید کل : 245651

تقویت مهارت تندخوانی


تقویت مهارت تندخوانی

تقویت مهارت تندخوانی

تندخوانی در آغاز این قرن و هنگامی که انفجار مطالب منتشره به حدی زیاد شد که خوانندگان قادر نبودند با سرعت معمول از عهده‌ی مطالعه‌ی آن‌ها برآیند، ظهور کرد. به هر حال دوره‌های مقدماتی، بر مبنای اطلاعات منبع غیرمنتظره، یعنی نیروهای هوایی بوده است.

طی جنگ جهانی اول، متخصصان نیروی هوایی دریافتند که برخی از خلبان‌ها هنگام پرواز نمی‌توانند هواپیماهای دوردست را مشاهده کنند. این امر در موقعیت‌های حساس، ضعف مهمی قلمداد می‌شد و متخصصان به فکر چاره‌جویی افتادند.

آن‌ها وسیله‌ای را به نام تاکیس توسکوپ اختراع کردند که در فواصل کوتاه زمانی تصاویری را روی صفحه خود نشان می‌داد.
در ابتدا تصاویر کاملاً بزرگ و با سرعت کم نمایش داده می‌شدند. اما رفته‌رفته اندازه‌ی تصاویر کوچکتر و مدت زمان نمایش آن‌ها کمتر شد. آن‌ها در کمال ناباوری دریافتند که میانگین افراد، پس از آموزش می‌توانند تصاویری را که تنها یک پانصدم ثانیه نمایش داده می‌شوند، تشخیص دهند.

بدین ترتیب اگر چشم‌ها می‌توانند در این سرعت باورنکردنی مشاهده کنند، سرعت مطالعه نیز قابل پیشرفت است. بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند این اطلاعات را به مطالعه انتقال دهند. به همین ترتیب، آن‌ها در ابتدا یک کلمه‌ی بزرگ را به مدت پنج ثانیه روی صفحه نمایش دادند، به تدریج اندازه‌ی کلمه و مدت زمان نمایش را کاهش دادند.

در نهایت به طور همزمان چهار کلمه را به مدت یک پانصدم ثانیه نمایش دادند و فرد قادر به خواندن آن‌ها بود. در نتیجه‌ی این یافته‌ها، اغلب دوره‌های تندخوانی بر مبنای این روش است.

اهمیت تندخوانی
تندخوانی مهارتی است که به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند در مدت زمان کمتر، مطالب بیشتری را بخوانند و یاد بگیرند.
یکی از مهارت های مهم و اساسی در مطالعه، تندخوانی است.
تندخوانی امکان مرور مطالب را بسیار سریع و آسان می نماید و نتیجه ی کار، یک شناخت خیلی وسیع، ولی نه خیلی دقیق، از محتوای کتاب با مطالب خواندنی است.

یکی از فواید مطالعه سریع، جایگزین کردن این روش با روش مطالعه ی دقیق و کامل، برای هنگامی است که درک کمتری از مطالب مورد نیاز است و وقت کمی موجود است.

در تمرین تندخوانی، منظور شما باید کسب آشنایی و عادت کردن با حرکات چشم و جریان های فکری باشد که ممکن است در ابتدا برای شما ناآشنا باشند.

در تمرین اولیه، آشنایی با نحوه ی درست مطالعه مهم تر از درک مطالب خوانده شده است. هر چه بیشتر تمرین کنید اعتماد به نفس و میزان درک شما از مطالب، افزایش می یابد.

به خاطر داشته باشید که هدف از خواندن سریع یک مطلب، کسب یک آشنایی کلی با آن مطلب است نه درک عمیق آن.

تسلط کامل بر مهارت تندخوانی مستلزم سه تا پنج هفته تمرین است.

این که سریع خواندن را مساوی با سرسری خواندن بدانیم یک تصور عامیانه و بی اساس است.

آنان(تندخوان ها) یاد گرفته اند که چگونه از توانایی ها و هوششان به طور مؤثر استفاده کنند. این افراد چالاک، هوشیار و ماهرند.

تندخوانان ماهر، برده سرعت نیستند اما آنان که کند می خوانند برده ی آهسته خواندن هستند.

تکنیک تندخوانی از آن جهت اهمیت بیشتری پیدا می کند که غالباً دانش آموزان به خصوص در دوره ی دبیرستان و بالاتر با حجم زیادی از مطالب آموختنی روبه رو هستند و مدارس نیز با برگزاری آزمون های مکرّر، میزان یادگیری دانش آموزان را ارزیابی می کنند.

دانش آموزان، علاوه بر درس خواندن، وظایف و فعالیت های دیگری نیز دارند که اگر نتوانند از وقت خود بهینه استفاده کنند، مشکلاتی برای آنان به وجود می آید.

تندخوانی به دانش آموزان کمک می کند که زمان خود را بیهوده هدر ندهند.

به طور مثال اگر برای خواندن یک فصل از یک کتاب 15 دقیقه وقت کافی است یک ساعت وقت را صرف آن نکنند. به علاوه، زمان بیشتری را در اختیار خواهند داشت تا به مرور مطالب بپردازند.

دانش آموزان باید بدانند کندخوانی یکی از آفت های مطالعه ی مفید است و یادگیری را به حداقل می رساند. تندخوانی مثل بسیاری از مهارت های دیگر آموختنی است و عواملی مثل هوش و وراثت نمی تواند مانع فراگیری این تکنیک مفید و ارزشمند شود.

در تندخوانی آن چه اهمیت دارد تصمیم و اراده ی لازم برای فراگیری و ممارست و تمرین کافی است. همان گونه که یک فرد با گذراندن 10جلسه تمرین رانندگی شاید بتواند گواهینامه ی رانندگی بگیرد اما قطعاً برای تبدیل شدن به یک راننده ی ماهر، نیاز به زمان، تجربه و تمرین بیشتری دارد.

بنابراین یک شبه نمی توان تندخوان حرفه ای شد. بلکه مستلزم کسب اطلاعات بیشتر و به کارگیری تمرینات ارائه شده است.

با تندخوانی میزان مطالعه ی شما افزایش می یابد و با وقت بیشتری که برای خود ذخیره می کنید سطح معلومات شما و به تبع آن کارایی و اعتماد به نفس شما نیز ارتقا می یابد و این مسئله بسیار مهیّج و شادی آفرین است.

از آن جایی که در تندخوانی، « توجه » نقش اساسی دارد بنابراین تمرکز حواس شما بالا می رود در نتیجه میزان یادگیری افزایش مییابد.
نویسنده: دکتر محمدجواد کتابداری

  انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 893

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

پشتیبانی توسط : فورکیا 4kia.ir

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما